twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 1: Klik di sini
Tajuk: Beyond Access and Achievement: Equity Issues for Mathematics Teachers and Leaders.
NCTM News Bulletin (October 2008) by Rochelle GutiƩrrez, Jennifer Bay-Williams, and Timothy D. Kanold.

Kritikan:
     Menurut artikel ini, akses dan ekuiti dalam bidang pendidikan semakin meluas dan tidak hanya mencakupi aspek sekolah-sekolah di wilayah khas serta peratus kemiskinan yang tinggi semata-mata. Dengan adanya perkembangan yang pesat dalam sistem pendidikan di Malaysia, isu akses dan ekuiti lebih ditekankan kepada empat aspek utaman iaitu akses, pencapaian, identiti dan kuasa.
     Aspek pertama ialah akses untuk guru dan pelajar. Pada pendapat saya, ini adalah elemen yang paling penting dalam bidang pendidikan kerana guru adalah tonggak utama yang boleh memacu sistem pendidikan di negara kita. Oleh yang demikian, sewajarnya guru didedahkan dengan akses professional supaya dapat membantu meningkatkan kemahiran dan kecekapan mereka dalam menjalakan aktiviti pengajaran di dalam kelas. Manakala akses pendidikan yang adil dan saksama juga harus ditekankan kepada murid supaya mereka berupaya mendapat bekalan yang mencukupi dari segi penggunaan teknologi, kurikulum yang terkawal, pesekitaran pembelajaran yang kondusif serta infrastuktur yang cukup untuk pembelajaran di luar bilik darjah.
     Aspek yang kedua pula ialah pencapaian yang sama oleh guru dan murid. Aspek ini memerlukan persepaduan antara kedua-dua pihak yang terlibat kerana ia tidak hanya memusatkan kepada pencapaian akademik semata-mata. Pencapaian yang cemerlang seharusnya mencakupi penglibatan di dalam kelas, corak pengambilan kursus oleh murid serta corak pembangunan professional guru.
     Aspek yang ketiga pula ialah identiti yang lebih bertumpu kepada budaya guru dan murid. Ciri-ciri budaya sememangnya tidak dapat dipisahkan dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kerana ia sering berkait rapat. Oleh itu, isu budaya yang ditumbulkan oleh murid di dalam kelas perlu ditangani dengan hemat oleh guru supaya dapat mencegah sesi P&P berjalan dengan lancar seterusnya menganngu sistem pendidikan kebangsaan. Antara isu budaya yang sering dikenal pasti di dalam kelas ialah isu bahasa pertuturan (dialek) dan cara pembelajaran algoritma matematik yang berbeza bagi setiap bangsa.
     Aspek terakhir yang perlu ditekankan ialah kuasa. Dewasa kini, telahpun berlaku satu transformasi sosial di dalam bilik darjah, sekolah dan negara. Oleh itu, perlu ada satu mekanisme di wujudkan didalam bilik darjah supaya terdapat pembahagian kuasa yang adil antara guru dan murid. Guru seharusnya dapat mewujudkan perasaan hormat dikalangan murid kepada mereka walaupun guru merupakan kuasa utama dalam sesi P&P. Walaubagaimanapun, guru perlu memberi kuasa kepada murid untuk menyatakan pandangan mereka sendiri. Tolak ansur antara guru dan murid adalah sangat penting untuk memastikan kesejahteraan bersama.

0 comments:

Post a Comment