twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 4: Klik di sini
Tajuk: The L2 as Language of Instruction: Teachers Explore the Competing Tensions
By Anne Edstrom, Montclair State University

Kritikan:
     L2 merujuk kepada bahasa kedua yang bukan merupakan bahasa ibunda murid. Namun, bahasa kedua kini semakin banyak digunakan dalam bidang pendidikan terutamanya dalam pengajaran subjek Matematik.  Menurut artikel ini, sebilangan besar pendidik menyokong penggunaan L2 di pengajaran teori di dalam P&P. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai cabaran yang perlu ditempuhi oleh guru dan murid untuk melaksanakan penggunaan bahasa kedua di dalam kelas dan amalan harian mereka.
     Penggunaan bahasa kedua (L2) adalah sesuatu yang realistik dalam pengajaran Matematik walaupun pelaksanaannya agak sukar. Cabaran dari perspektif guru, terutamanya guru baru ialah kurangnya tahap keyakinan serta tidak didorong oleh piawai professional. Ini menyebabkan peratus penggunaan bahasa kedua ketika P&P adalah sangat kurang. Selain itu, guru juga perlu memastikan arahan yang diberikan menggunakan bahasa kedua difahami oleh murid. Artikel ini turut mencadangkan supaya guru tidak sewenang-wenangnya menggunakan bahasa kedua tanpa mengenalpasti perkataan yang akan ditutur. Guru mestilah bijak menggunakan sumber lisan dan teknik komunikasi lain untuk memperkenalkan perbendahraan kata yang telah disebut untuk memastikan bahasa kedua yang dituturkan didalam kelas difahami oleh semua murid.
     Pada pendapat saya, artikel ini sangat berguna untuk memotivasikan guru untuk bertutur menggunakan bahasa kedua (Bahasa Inggeris) semasa P&P. Walaupun dasar pengajaran subjek Matematik dan Sains tidak lagi memerlukan guru untuk mengajar menggunakan bahasa kedua, tetapi penggunannya dapat membantu guru dan murid menambah perbendaharaan kata sekaligus meningkatkan tahap kecekapan komunikasi mereka.

0 comments:

Post a Comment