twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     Satu kajian telah dijalankan oleh Milton Rosa dan Daniel C.Orey tentang Symmetrical freedom quilts: the ethnomathematics of ways of communication, liberation, and art. Kajian ini menceritakan penjelajahan dalam simetri menyediakan satu peluang yang unik untuk mengajar murid untuk melihat dunia di sekeliling mereka. Adalah penting untuk berkongsi contoh yang banyak dalam simetri yang berlaku dalam pelbagai budaya supaya murid-murid mengembangkan nilai penghargaan.
     Quilt adalah kain penutup tilam yang dibuat dari dua keping kain yang diisi kapas dan lain-lain dan dijahit bercorak –corak pada seluruhnya. Pada zaman dahulu, Railroad bawah tanah telah dianjurkan oleh bekas hamba, dibebaskan orang kulit hitam dan putih bersimpati untuk hamba untuk mencari tempat tinggal, makanan, air minuman, tempat persembunyian yang selamat dan selamat laluan untuk mengikuti kerana mereka berpindah ke negeri-negeri bebas dari utara. Hamba mengikuti simbol pada quilt kebebasan yang digantung pada siang hari untuk member bimbingan, arahan atau bahaya yang menanti di hadapan. Ini keadah komunikasi yang amat berkesan. Selimu digantung dengan barangan lain akan disiarkan supaya kebanyakan orang percaya bahawa quilt adalah hanya sejenis katil-penutup yang diperlukan untuk disiarkan. Walaubagaimanapun, untuk orang-orang yang tahu bagaimanapun untuk mengenalpasti kod rahsia dalam corak selimut, ini bermakna perbezaan di antara hidup atau mati.
     Quilt, walaupun sejenis kain namun ia digunakan untuk mewakilkan simbol. Corak pada selimut dijadikan sebagai panduan untuk diikut oleh hamba atau orang lain bagi menyelamatkan diri sendiri atau orang lain. Corak simetri yang terdapat pada kain akan menerangkan fungsi kain itu. Matematik dapat diamalkan walaupun melibatkan sehelai kain yang kecil dan berwarna-warni.

0 comments:

Post a Comment