twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 3: Klik di sini
Tajuk: Looking Critically at Teachers’ Attention to Equity in their Classrooms
By R. Judith Reed & Nicholas Oppong

Kritikan:
     Artikel ini lebih tertumpu untuk membincangkan takrifan ekuiti dan bagaimana untuk mewujudkannya di dalam bilik darjah. Turut diselitkan di dalam artikel ini ialah bagaimana isu kaum dan status sosio ekonomi murid dapat mengganggu usaha guru dalam mewujudkan ekuiti kepada semua murid tanpa adanya sebarang diskriminasi.
     Isu ketidakseimbangan ekuiti di dalam bilik darjah semakin membimbangkan. Oleh yang demikian, guru perlu mempunyai kefahaman yang lebih mendalam untuk memahami bagaimana bangsa, kelas, dan gender murid saling berkaitan dengan amalan harian pengajaran di sekolah. Guru juga seharusnya lebih sensitif dengan kepelbagaian yang wujud didalam kelas mereka. Ini adalah kerana semua aspek ini sedikit sebanyak dapat menyumbang kepada implikasi kejayaan murid dalam pembelajaran mereka.

0 comments:

Post a Comment