twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     Satu kajian dijalankan dengan tajuk Mathematics Teachers’ learning About And Incorporation of ICT into Classroom Practices oleh Cosette Crisan. Kajian dijalankan untuk mengetahui pengetahuan ICT guru di kalangan guru-guru di Bandar Z. Kajian dijalankan ke atas 7 orang guru (4  orang guru perempuan,  3 orang guru lelaki. Data dikumpul melalui temuduga dengan guru-guru dan membuat pemantauan dalam peningkatan guru.
     Antara kekangan yang dihadapi oleh guru-guru ialah konteks sekolah,  ketersediaan dan akses kepada kemudahan ICT dan sumber, kemahiran ICT dan guru-guru professional pembangunan ICT, etos jabatan dan orang penting dalam menggalakkan penggunaan ICT dan dasar jabatan yang berkaitan utuk mengintegrasikan ICT ke dalam skim Matematik.
     Terdapat banyak bukti apabila menganalisis data untuk mencadangkan bahawa, apabila belajar mengenai ICT, guru mengembangkan asas konsep untuk mengajar matematik dengan ICT yang merangkumi pengetahuan, kepercayaan, kefahaman dan keutamaan dan pandangan mengenai pengajaran dan pembelajaran matematik dengan ICT. Kepakaran pedagogi dengan ICT telah disifatkan oleh peribadi yang menyertai guru mengamati dan menggunkan potensi aplikasi ICT dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dalam cara amalan  yang berbeza mengikut peribadi ke dalam bilik darjah.
     Pengalaman dengan ICT, didapati penting dalam mereka pengambilan dan pemerbadanan ICT. Sumber lain ialah kebijaksanaan guru kepada amalan, telah diajar tanpa ICT untuk beberapa tahun, professional pembangunan dan kebijaksanaan ICT mereka yang dibangunkan sebagai hasil daripada menggunakan ICT dalam pengajaran mereka.
     Pada pendapat saya, guru-guru perlu meningkatkan kemahiran mereka dalam penggunaan ICT supaya boleh berada pada kedudukan yang sama dengan Negara-negara maju lain. Guru akan menjadi role model mereka kepada murid-murid supaya mereka bermotivasi untuk menggunakan ICT.

0 comments:

Post a Comment