twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 6: Klik di sini
Tajuk: Students’ Perception On Teaching And Learning Mathematics In English
By Aziz bin Nordin, Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia

Kritikan:
     Artikel ini membincangkan kepentingan komunikasi berkesan untuk memahami konsep matematik yang diajar di dalam kelas. Kelebihan artikel ini ialah ia membincangkan mengenai senario dan gamabaran sebenar semasa pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran subjek sains dan matemetik dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah. Ia juga menyatakan bahawa pelajar bersetuju penggunaan bahasa Inggeris sangat berguna terutama untuk mendapat peluang kerjaya yang lebih cerah. Walau bagaimanapun, penggunaannya dalam pengajaran subjek Matematik telah menjadikan sesi P&P menjadi amat sukar dan mencabar. Faktor utama yang dikenalpasti didalam artikel ini ialah kekurangan keupayaan murid dalam memahami arahan serta perkara yang di ajar menggunakan bahasa Inggeris.
     Umum telah mengetahui bahawa pengajaran subjek matematik itu sendiri adalah susah. Oleh itu, dengan adanya tambahan penggunaan bahasa Inggeris dalam sesi pengajaran sedikit sebanyak telah menyebabkan murid-murid menganggap kurikulum matematik tidak relevan dengan kehidupan seharian mereka, guru matematik mereka tidak berminat dalam mata pelajaran yang diajar serta tidak membantu murid dan kekurangan bahan bacaan di sekolah dan di rumah.
     Terdapat beberapa faktor yang telah dikenalpasti menyumbang kepada persepsi murid dalam pembelajaran matematik menggunakan bahasa Inggeris. Pertama, latar belakang murid serta masalah dalam pembelajaran matematik dalam bahasa Inggeris. Kedua, minat murid dalam mempelajari subjek Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris serring berkait rapat. Ketiga, tahap kefahaman murid dalam subjek Matematik dan Sains menggunakan bahasa Inggeris sebangai medium pengajaran. Keempat, sikap pelajar dalam memperkasakan penggunaan bahasa Inggeris dalam pembelajaran dan kehidupan seharian. Kelima, korelasi antara prestasi pencapaian pelajar dalam ujian Bahasa Inggeris, Matematik dan mata pelajaran Sains.
     Pada pendapat saya, artikel ini sangat berguna kepada guru-guru subjek matematik. Ini adalah kerana sesi P&P subjek matematik akan jadi lebih menyeronokkan sekiranya kita berjaya mengenalspasti dan menanganii kesemua lima faktor yang telah diterangkan di dalam artikel ini. Sedikit sebanyak ia juga dapat dijadikan sebagai panduan untuk membantu guru mewujudkan suasana pengajaran yang lebih kondusif serta relevan dengan kehendak murid.

0 comments:

Post a Comment