twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 9: Klik di sini
Tajuk: INTEGRATING ICT IN MATHEMATICS TEACHING METHODS COURSE: HOW HAS ICT CHANGED STUDENT TEACHERS’ PERCEPTION ABOUT PROBLEM SOLVING
By Shafia Abdul Rahman, Munirah Ghazali & Zurida Ismail, Universiti Sains Malaysia.

Kritikan:
     Pendekatan pengajaran penyelesaian masalah merupakan satu teknik pengajaran yang semakin popular dewasa kini. Artikel ini telah membincangkan mengenai isu guru pelatih subjek Matematik tidak mengajar proses dan teknik penyelesaian masalah sebagai satu bahagian penting proses pembelajaran di dalam kelas. Oleh itu, manfaat utama yang boleh diperoleh daripada pembacaan artikel ini ialah bagaimana untuk mengubah kepercayaan dan persepsi guru-guru pelatih tentang kaedah mengajar penyelesaian masalah supaya mereka boleh menjadi penyelesai masalah yang lebih baik untuk  diri mereka sendiri dan berupaya untuk menggalakkan murid untuk membangunkan pelbagai strategi penyelesaian masalah semasa sesi P&P.
     Artikel ini sangat berguna kerana ia berupaya mendedahkan guru pelatih kepada faedah penggunaan ICT dalam penyelesaian masalah matematik. Ini adalah kerana penggunaan ICT dapat meningkatkan perkembangan konsep matematik yang lebih meluas dikalangan murid. Selain itu, penggunaan teknologi dapat menjimatkan masa serta menyediakan akses yang lebih luas kepada murid untuk meneroka konsep-konsep matematik yang ingin diselesaikan. Selain daripada itu, artikel ini juga membincangkan mengenai sikap dan kebimbangan guru pelatih dalam penggunaan komputer dalam pengajaran penyelesaian masalah matematik. Persepsi ini harus diperbetulkan kerana penggunaan komputer yang efektif dalam memudahkan P&P dan menjadikannya lebih menarik serta menyeronokkan.
     Kepentingan yang diperolehi daripada pembacaan artikel ini ialah ia dapat memberi kesedaran kepada guru pelatih betapa mudahnya menjalankan pengajaran tajuk penyelesaian masalah matematik dengan pengintegrasian teknologi ICTdalam sistem pendidikan matematik. Ini adalah seiring dengan peranan ICT yang dipercayai dapat menyokong dan meningkatkan keupayaan guru pelatih melihat masalah dan merangka cara pengajaran penyelesaian masalah mengikut konteks pembelajaran alaf baru yang lebih berkesan.

0 comments:

Post a Comment