twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     Menurut artikel tentang Ethnomatematik oleh Chad Larson, ethnomatematik adalah satu kajian tentang perbezaan budaya dan matematik.  Matlamat ethnomatematik adalah memahami budaya dan pemahaman matemataik tetapi terutamanya untuk menghargai perkaitan  antara kedua-duanya. Ethnomathematics telah dicipta oleh ahli matematik Brazil bernama Ubiratan D'Ambrosio pada tahun 1977. Ethnomathematics dilihat bagaimana budaya yang berbeza menggunakan matematik dan bagaimana mereka menggabungjalinkannya ke dalam kehidupan seharian mereka. Tidak semestinya dalam bilik darjah matematik, tetapi dalam perkara-perkara sebenar yang mereka melakukan dan membuat, seperti permainan, reka bentuk, seni dan kraf, dan reka bentuk hiasan. Dengan mengkaji dan menganalisis ethnomathematics perkara itu mula untuk lebih difahami bagaimana masyarakat dengan budaya yang berbeza ini berfikir, bekerja, dan kaitkan dengan orang lain dalam budaya mereka sendiri, serta dunia di sekeliling mereka.
     Salah satu contoh yang telah diamalkan oleh penduduk Tchokwe penduduk di Angola, di pantai barat Afrika. Selama berabad-abad piktogram digunakan sebagai satu cara untuk bercerita di kampung atau kem memburu mereka. Lukisannya dilakukan dalam pasir oleh pencerita yang berpengalaman. Kanak-kanak lelaki juga mampu melukis gambar-gambar rumit kerana mereka berkembang melalui kehidupan itu. Namun, banyak seni ini hilang kerana penjajahan dan dagangan hamba abdi. Dalam budaya Islam juga simetri digunakan dalam pembinaan masjid, istana, pintu dan sebagainya yang melibatkan corak geometri.contoh-contoh lain adalah amalan daripada knot mengikat, yang dipanggilan Quipu, yang telah dilakukan oleh kaum India Inca.
     Walaupun ramai yang mengamalkan ethnomatematik dalam kehidupan harian, ada juga pihak yang tidak setuju dan menyatakan ethnomatematik tidak seharusnya dianggap sebagai bidang matematik kerana mereka berkata ia mempunyai lebih banyak ciri-ciri antropologi. Mereka merasakan bahawa kebanyakan kerja adalah berdasarkan kepada budaya ia benar-benar tidak mempunyai temapat dalam bidang matematik.
Pada pendapat saya, matematik dan budaya adalah saling berkaitan antara satu sama lain. Pada kebiasaanya sesuatu pelajaran tidak bertindak bersendirian dan biasanya ia berkait dengan sesuatu. Corak, piktogram dan amalan knot adalah bidang-bidang matematik yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Matematik adalah antara bidang yang berkait rapat dengan pelbagai bidang lain. Oleh itu, ethnomatematik harus diterima oleh semua dan perlu dipraktikkan bidang matematik dalam kehidupan seharian dan bukannya dianggap bidang pelajaran semata-mata.

0 comments:

Post a Comment