twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 10: Klik di sini
Tajuk: INNOVATIONS IN TEACHING OF MATHEMATICS
By Rachna Patel

Kritikan:
     Elemen utama yang ditekankan dalam artikel ini ialah pengajaran matematik bukan sahaja tertumpu kepada kaedah untuk melakukan pengiraan tetapi apa yang lebih ditekankan ialah pemilihan kandungan matematik dan komunikasi sesuai yang boleh membawa kepada kefahaman murid-murid. Oleh itu, guru mesti berupaya mempelbagaikan keadah pengajaran, strategi dan sumber pedagogi yang boleh diguna pakai ketika P&P berjalan di dalam kelas.
     Artikel ini telah membincangkan pelbagai inovasi dan praktik inovatif yang boleh dilakukan oleh guru untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran matematik yang memberangsangkan. Pertama, pelaksanaan strategi pembelajaran secara masteri. Ia sangat berguna dalam memastikan keberkesanan pembelajaran asas matematik. Kedua, kaedah penyampaian isi kandungan matematik di dalam kelas. Keadah yang dicadangkan di dalam artikel ini sangat berguna. Contohnya kaedah inducto-deduktif, analytico-synthetic, problem solving, play-way, dan laboratory method. Pendedahan yang diperoleh daripada pembacaan artikel ini sangat membantu guru kerana di malaysia kita lebih fokus untuk menggunakan kaedah penyelesaian masalah semata-mata.
     Ketiga ialah bahan pedagogi yang digunakan semasa P&P yang merangkumi penggunaan alat bantu mengajar (carta, manipulatif, komputer dan televisyen) dan aktiviti pengajaran yang bervariasi. Artikel ini juga tekah menyatakan garis panduan yang boleh digunakan oleh guru untuk menginovasikan pengajaran mereka supaya relevan dengan tahap pemikiran dan pembelajaran murid. Kesimpulannya, artikel ini sangat berguna kepada guru untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang interaktif, kondusif dan efektif, seiring dengan tuntutan persekitaran murid yang telah berubah mengikut peredaran zaman.

0 comments:

Post a Comment