twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     ICT in the Teaching of Science and Mathematics in Year 8 in Australia adalah artikel tentang membangunkan kemahiran ICT pelajar supaya mereka dapat menyertai sepenuhnya dalam masyarakat moden. Ia dianggap Matlamat Kebangsaan Persekolahan yang menyatakan bahawa apabila pelajar meninggalka sekolah, mreka ‘harus yakin, kreatif dan produktif pengguna teknologi baru, terutamanya teknologi maklumat dan komunikasi dam memahami kesan teknologi mereka pada masyarakat. Kedua merujuk kepada penggunaan ICT untuk memudahkan pendekatan baru untuk pengajaran dan pembelajaran di sekolah .
     Keberkesanan, kos ekuiti dan kemampuan berkaitan isu-isu yang mesti ditangani apabila meninmbangka n kesan keseluruhan penggunaan ICT dalam pendidikan. Keberkesanan pendidikan ICT bergantung pada bagaiman ia digunakan dan untuk apa tujuan. Di Asia dan Afrika, penilaian projek pembelajaran jarak jauh di peringkat menengah pertama menggunakan gabungan cetak manakala di peringkat sekolah rendah, terdapat sedikit bukti bahawa model berasaskan ICT telah berkembang pesat.
     Sebaliknya, penilaian penggunaan komputer, teknologi internet dan yang berkaitan untuk pembelajaran telah sama-samar. Tiada perbezaan yang signifikan antara skor ujian pelajar yang mengambil kursus pembelajaran jarak jauh berasaskan ICt dan muka-muka arahan yang menerima.
     Walaupun penggunaan ICT meningkat, ia turut meningkatkan perbelajaan menyelenggara. Kos menyelenggara juga adalah tinggi. Dimanakah sekolah boleh mendapatkan sumber kewangan untuk membaiki peralatan tersebur.

0 comments:

Post a Comment