twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     Satu artikel ditulis oleh Sara Merrett dan Julie-Ann Edwards mengenai Enhancing Mathematical Thinking With an Interactive Whiteboard. Penulis telah membuat kajian tentang keberkesanan penggunaan interactive whiteboard di dalam bilik darjah. Namun, membeli interactive whiteboard(IWB) itu sendiri akan memakan kos RM15,000.  Pengkaji menggunakan perisian IWB untuk menyediakan pengajaran dan pembelajaran murid untuk kelas yang terpilih. Pengkaji memilih sesuatu topic iaitu bentuk dan ruang di mana pengkaji boleh menunjukkan sisi, sudut, tepi dan sebagainya.
     Pengkaji menjalankan P&P dalam kelas tertentu didapati murid-murid sangat berminat, tidak ada murid yang mengganggu kelas. Ada pula murid yang menonton seperti kartoon. Walaupun selama ini sudut dan garisan di dalam bentuk 3-D adalah sekadar imaginasi, kini mereka boleh lihat sendiri dari pelbagai sedut. Apabila latihan disediakan dan murid berinteraksi pada IWB murid sangat senorok dan mengulang latihan yang sama berulang kali. IWB sememangnya tidak sama fungsinya dengan papan putih sama.
     Penggunaan peralatan yang baru seperti ini akan membantu guru dan murid meningkatkan motivasi. Murid yang tidak meminati matematik akan mula menyukai matematik dan akan belajar sesungguh-sungguh.

0 comments:

Post a Comment