twitter

Pembentangan - 6 April 2012


     Kajian ke atas tajuk Ethnomathematics – a rich cultural diversity dijalankan. Matematik mutlak disepadukan dengan tamadun barat, yang menakluk dan menguasai seluruh dunia. Ini menjadikan ethnomatematik disiplin yang agak luar biasa kerana ia cuba untuk meld sains dan keadilan social. Ini bukanlah sesuatu yang duduk selesa dengan banyak saintis. Sesetengah pendidik mengatakan bahawa pengajaran matematik menggunakan pendekatan ethnomatematik mengurangkan kira-kira matematik sebenar.
     System pengiraan berdasarkan unit 5 dan 20 adalah matematik umum yang digunakan di Papua New Guinea. Terdapat 800 bahasa yang berbeza dengan system pengiraan pelbagai perkataan nombor asas. Matematik digunakan oleh budaya yang berbeza untuk aktiviti di samping untuk mengira. Sebagi contoh, beberapa matematik asas telah memastika kelangsungan hidup rakyat orang Asli di persekitaran sering bermusuhan Australia untuk sekurang-kurangnya 50,000 tahun. Beberapa contoh matematik tradisional termasuk mengira dalam system bukan perpuluhan, pengiktirafan corak dalam hubungan antara puak=puak dan kalender yang berdasarkan perubahan semula jadi dalam alam sekitar.
     Orang Papua new Guinea ini dapat menadaptasikan matematik dalam kehidupan mereka bukan datang dari sekolah malah ia adalah dari turum temurun. Ethnomatematik dan matematik tidak boleh dipisahkan. Walaupun sesetengah pihak berpendapat system kuno matematik tidak relevan hari ini namun kegunaannya masih wujud. Jadi kita tidak boleh mengabaikan ethnomathemathic.

0 comments:

Post a Comment