twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 2: Klik di sini
Tajuk: Equity in the Classroom
By Joseph DiMartino and Sherri Miles

Kritikan:
     Artikel ini ada membincangkan mengenai kepelbagaian tahap pembelajaran murid di dalam satu kelas. Murid yang dianggap pandai akan dimasukkan ke kelas hadapan manakala murid yang dianggap kurang pandai akan dimasukkan ke kelas yang sederhana ataupun kurang mencabar. Ini telah menimbulkan isu ketidaksamaan dalam pendidikan di Malaysia kerana anggapan yang dibuat ini.
     Walau bagaimanapun, guru-guru mempunyai alasan yang kukuh untuk mengekalkan tanggapan untuk meletakkan murid berdasarkan tahap kepandaian mereka. Pertama, ia mewujudkan kecekapan dan kemudahan bagi guru-guru untuk menguruskan kelas. Kedua, dipercayai bahawa murid akan belajar dengan lebih baik dan berasa lebih positif mengenai diri mereka. Akhir sekali, tindakan ini dapat mengurangkan rasa kegagalan untuk murid-murid yang lebih perlahan.
     Terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa murid tidak sepatutnya di kelaskan mengikut tahap pencapaian mereka. Mereka berpendapat bahawa semua murid mempunyai hak yang sama untuk belajar di kelas yang sama tanpa sebarang diskriminasi.  Kaedah mengelaskan murid secara sama adil dikenali sebagai kumpulan heterogen telah popular dikalangan sebilangan pendidik kerana mereka bertanggapan bahawa situasi ini mampu mewujudkan keadilan di kalangan guru. Ia juga berupaya untuk  menempatkan setiap pelajar dalam kelas yang mencabar.
     Artikel ini juga turut mengetengahkan idea untuk memperkenalkan pengelasan murid secara heterogen tetapi menggunakan pendekatan arahan yang pelbagai, mengikut tahap murid yang berbeza-beza. Selain itu pendekatan stail pembelajaran yang pelbagai juga perlu diperkenalkan supaya tiada murid yang ketinggalan. Satu lagi yang turut dititikberatkan ialah penilaian secara holistik dan meliputi pelbagai aspek pembelajaran. Kriteria yang penting ialah penilaian ini mesti membolehkan murid  untuk menunjukkan bahawa mereka telah memenuhi standard yang tinggi melalui penggunaan penilaian yang lebih tepat daripada jenis peperiksaan yang tipikal.
     Pada pendapat saya, kaedah mewujudkan kumpulan heterogen ini agak sukar dilaksanakan dalam sistem pendidikan di Malaysia kerana kekurangan guru yang berpengalaman untuk memenuhi kriteria- kriteria yang diperlukan walaupun keadah ini mampu mewujudkan ketaksamaan dalam pendidikan murid di sekolah rendah.

0 comments:

Post a Comment