twitter

Pembentangan - 6 April 2012


Artikel 11: Klik di sini
Tajuk: Teaching Mathematics Concepts Using a Multicultural Approach
By: Frederick L. Uy, California State University

Kritikan:
     Artikel ini banyak membincangkan mengenai kepentingan kepelbagaian budaya dalam pengajaran subjek matematik. Ini adalah selari dengan kehadiran murid yang berbeza adat budaya di dalam kelas. Untuk memenuhi tuntutan tersebut, artikel ini telah menggariskan beberapa kepentingan menvariasikan pendekatan kepelbagaian budaya kedalam pengajaran di sekolah.
     Pertama, mengintegrasikan topik pengajaran matematik dengan kehidupan manusia (minat dan nilai estetika). Kedua, memaksimakan penglibatan semua pelajar untuk meningkatkan tahap keyakinan mereka. Ketiga, mewujudkan pendekatan pembelajaran secara holistik yang boleh diintegrasikan dengan disiplin matematik yang lain. Ini dapat membuktikan penggunaan matematik secara meluas dalam kumpulan-kumpulan masyarakat yang pelbagai. Keempat, memperbetulkan ketidaktepatan kefahaman matematik dalam budaya yang pelbagai. Sekaligus, ia dapat meningkatkan kesejagatan matematik, mengiktiraf dan mengakui kewujudan matematik dalam budaya yang lain. Kelima, memberi pendidikan terhadap kesedaran latar belakang budaya pelajar. Keenam, menggalakan pemikiran secara kritikal dalam budaya yang pelbagai.
     Menurut artikel ini, terdapat pelbagai pihak yang terlibat dalam menggunakan atau memanfaatkan kepelbagaian budaya dalam pengajaran matematik. Sumbangan pihak-pihak tersebut adalah sangat penting untuk memastikan kejayaaan pengajaran subjek yang berkesan dan adil di dalam kelas. Antara pihak yang terlibat ialah guru, penyelia dan pengggubal kurikulum, pihak pentadbir sekolah dan juga ibu bapa.  Secara kesimpulannya, pengintegrasian kepelbagaian budaya didalam pengajaran subjek matematik tidak hanya memberi manfaat kepada murid tetapi juga kepada guru dan keseluruhan masyarakat yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam P&P matematik. Pada pendapat saya, apabila gutu berjaya memahami latar belakang budaya murid yang pelbagai, mereka seharusnya berupaya mewujudkan satu pembelajaran matematik yang menyeronokkan tanpa menyentuh sensitiviti sesuatu budaya atau kaum.

0 comments:

Post a Comment